Uleiul de motor are rolul de a lubrifia anumite componente ale autoturismului pentru a facilita frecarea diferitelor piese din metal. In afara de aceasta, mai are rolul de a preveni rugina, uzura, de a izola si, intr-o mica masura, de a raci motorul.
Intrucat au mai existat in presa situatii cu produse de calitate indoielnica sau contrafacute, iti recomandam sa cumperi acest produs de la un magazin cunoscut pe piata, care se respecta, pentru a nu avea probleme care pot duce chiar la calarea motorului.
Uleiul se schimba regulat, de obicei la fiecare revizie sau la 10.000 – 15.000 km.
Un ulei de calitate trebuie sa aiba urmatoarele caracteristici:
- sa isi pastreze proprietatile
- sa se comporte bine la temperaturi joase si inalte (iarna, vara)
- sa aiba o durata de viata lunga (sa trebuiasca sa il schimbi rar)
Ghidul cumparatorului
Tine cont de aceste caracteristici atunci cand te pregatesti sa cumperi un ulei de masina bun, ca sa alegi un produs cat mai ieftin, la cel mai bun raport calitate vs pret.
1. Compatibilitatea
In functie de tipul de combistibil al masinii, uleiul poate fi:
- diesel
- benzina
- universal
Cea mai populara varinta este cea de ulei universal, dar nu uita sa verifici in fisa tehnica a produsului pentru ce tip de motor este facut, intrucat aceste tipuri de motoare fnctioneaza la temperaturi diferite
2. Tip (dupa compozitie)
- sintetic este prelucrat industrial cu componente sintetice
- mineral: este obtinut in rafinarie prin distilarea substantelor petroliere (petrol brut)
- semi-sintetic: reprezinta o combinatie intre cel mineral si uleiul sintetic
Daca te intrebi „ce ulei de motor sa folosesc”, trebuie sa stii ca acela sintetic este cel mai recomandat pentru ca, pe langa ulei obisnuit, are aditivii necesari pentru a-i impunatati performanta si a-i prelungi durata de intrebuintare.
3. Vascozitate / Indicele SAE
Vascozitatea reprezinta rezistenta la curgere, in functie de temperaturile mediului ambiant, excluzand temperatura motorului.
Este un indicator de referinta propus de SAE (Society of Automotive Engineers) prin normativa SAE J300, pentru a masura vascozitatea si clasifica uleiurile de masina in 2 categorii:
- monograd
- multigrad: acesta este tipul intalnit la noi in tara, unde avem de-a face cu mai multe anotimpuri si temperatura variabila
Cum citim indicele de vascozitate SAE?
In fisa tehnica a unui ulei veti gasi notare de genul 5W-30, 5W-40.
- partea dinainte de cratima – inseamna viscozitatea la temperaturi mici (-25°C), iar W inseamna iarna (Winter)
- partea de dupa cratima vascozitatea la temperaturi inalte (100°C)
Cu cat este mai mare valoarea, cu atat mai vascos este uleiul.
In Romania cele mai populare sunt cele cu SAE 5W-30, 5W-40, 10W-40. Daca e sa ne luam dupa anotimp, exista si uleiuri doar pentru vara sau iarna, dar cum la noi intram cu masina dintr-un anotimp in altul, cel mai popular este tipul universal.
4. Cantitatea
Vaerifica cati litri de ulei sunt inclusi in produsul pe care il cumperi. Exista sticle de 1, 2, 3, 4, 5 sau chiar mai mulri litri.
5. Firma producatoare
Este o cutuma ca sa pastrezi marca de ulei, mai ales daca ai depasit 100.000 km. Cele mai populare si apreciate marci sunt Motul, Castrol, Elf, Mobil, Valvoline, Repsol, Petronas, Aral.